Nya infallsvinklar, nya sätt att konsumera, dinera, servera och mycket mera. Att pandemin inneburit stora förändringar för vår bransch är knappast någon hemlighet. Social distansering samt nya och olika regler i olika delar av världen är bara några saker som bidragit till att forma det nya landskapet. Här är de viktigaste trenderna och strömningarna för 2021 och framöver om du frågar oss på Unilever Food Solutions.
1. Restaurangbegreppet vidgas

Pandemin har inneburit att vi inte kan umgås som vi varit vana vid och under förra året kunde vi således se prov på många spännande initiativ från restaurangerna, vilket bara förmodligen kommer att eskalera framöver. En självklarhet var till exempel att många uteserveringar inte bommade igen som tidigare och att en uppsjö olika varianter på begreppet ”chambre séparée” poppade upp, såväl ute som inne. Att utesäsongen förlängs på detta vis öppnar också upp för en längre grillsäsong.
Enligt trendspanarna på Food & Friends lär vi få även stifta bekantskap med fler hybridrestauranger framöver. Vi pratar ”bakeraunts”, bageri och restaurang i en och samma lokal, men också fusioner av mer udda karaktär där till synes oförenliga branscher helt plötsligt går ihop och arbetar för en gemensam sak, nämligen hyran. Vi ser med spänning fram emot den här typen av gränsöverskridande lösningar där inte bara maten kommer att vara till salu, utan kanske även stolen du sitter på, bordet du äter vid, tallriken du äter från eller kläderna du har på dig.
2. (Ännu) mer fokus på hälsa!

Hälsa är knappast en ny trend, men visst kan vi se ett ökat intresse för både kroppslig och miljömässig hälsa i kölvattnet av pandemin. I en undersökning från svenska Livsmedelsföretagen (Allmänheten om mat & hälsa, 4 december 2020) angav en majoritet av de tillfrågade att de tänker på hälsoaspekterna när de gör sina matinköp. Hela 43 % uppgav även att de är oroliga för att maten de äter har en negativ klimatpåverkan, något som ökat sedan tidigare undersökningar.
3. Billigare lyx

Tuffa tider tvingar konsumenter att prioritera. Istället för att fokusera på råvaror som tryffel, havskräftor och liknande råvaror som kostar en slant, kan du kanske leta efter ekonomiskt fördelaktiga alternativ inom samma smaknisch. Lägre kostnader är inte bara bra för din verksamhet, utan gör också att fler konsumenter kan äta ute eller beställa hem mat trots mindre pengar på fickan.
4. Lyxigare take away

När take away blir standardservice till och med för fine dining-restaurangerna, blir nästa steg att utveckla premiumtjänster för de gäster som vill och kan betala. Erbjud mer än själva maträtten. Här kan du gå hur långt som helst – dukning med vackert porslin, en passande playlist, blomsterarrangemang samt upphämtning av utlånade produkter när festen är över. Det finns även en stor möjlighet att använda både sociala medier och e-handel som en utökad del av restaurangverksamheten. Matlektioner live på instagram? E-handel på sociala medier med restaurangens egna kryddblandningar? Eller varför inte erbjuda ”take away” av ett helt kockteam som lagar maten på plats hemma hos gästen?
5. Grönare menyer
Det gröna är fortfarande en viktig nyckel till dina gästers hjärtan (och plånböcker). Både på grund av klimatfrågan men också på grund av att allt fler följer en flexitarisk livsstil där vegomat blivit en del av vardagen. Baljväxter, växtbaserat protein och vegoprodukter är framtidsvaror då de både är klimatsmarta samt upplevs som hälsosamma och trygga. I pandemins fotspår upplever många konsumenter att det känns tryggare med växtbaserad mat.