Möt den nya tidens kött! | Unilever Food Solutions

Jag arbetar i

Fortsätt

Vi uppdaterar innehålletbaserat på din typ av verksamhet

Visste du att 42% av konsumenter jorden över vill äta mer grönt? En siffra som går upp till hela 60% i gruppen allätare som huvudsakligen består av män 45+ ålder. I Norden ser vi flexitariantrenden numera som ett livsstilsval bland konsumenter – här äter upp till 40% vegetariskt på en vardaglig basis, och kött mer sällan. I Kantar Worldwide Divisions undersökning äts de gröna rätterna i huvudsak inte av veganer eller vegetarianer utan hela 89% konsumeras av flexitarianer och allätare. 

±Enkla tips för att vegofiera din meny!

Du kanske inte behöver ändra dina recept alls, går det att göra dem grönare genom att byta ut några enkla ingredienser? Att vegofiera gör även att rätterna enkelt blir laktosfria och mjölkfria vilket inkluderar ännu fler gäster.

  • Använd växtbaserat protein istället för traditionellt kött.
  • Använd växtbaserade mjölkprodukter istället för traditionella mjölkprodukter.
  • Använd HELLMANN´s Vegan Majonnäs i röror och kalla såser.
  • Använd baljväxter oftare – finns numera även i form av pasta och lasagneplattor vilket inte bara ökar proteinhalten i rätten, utan även gör den glutenfri (till skillnad om man hade använt traditionell vetemjölspasta).
  • Använd rökt svamp istället för rökt bacon.
  • Exempelrecept: Lagar du korvstroganoff kan du byta ut korven mot The Vegetarian Butchers NoChicken Chunks alternativt svamp och använda en mjölkfri matlagningsgrädde så blir rätten vegansk, laktosfri och mjölkfri.

 

Lätt att flexa med The Vegetarian Butcher

Med The Vegetarian Butcher´s produkter är det med andra ord lätt att tillgodose fler gästers önskemål. Det är dessutom enkelt att tillaga, och lika enkelt att göra en, eller flera, av dina rätter på menyn vegetariska eller veganska utan problem. Byt helt enkelt ut det traditionella köttet mot Vegetarian Butcher och du har snabbt en rätt för den nya generationens gröna köttälskare. Förutom en mer inkluderande restaurangverksamhet med möjligheter till en större kundkrets, ser du även till att du sänker klimatpåverkan! Win win!

 

Populära matpreferenser och procenttal i snitt globalt*:

  • Allätare 65 % - Består främst av män 45+ ålder. Äter kött och mer traditionell kost till vardags.
  • Flexitarian 25 % – Äter huvudsakligen vegokost samt fågel och fisk. Rött kött äts mer sällan. 40 % äter flexitariskt i Sverige.
  • Pescetarian 5 % – Vegetarianer som även äter fisk. Numera är det dock många pescetarianer som kallar sig vegetarianer.
  • Vegetarian 10 % – Lakto-ovo-vegetarianer äter växtbaserad kost samt mjölkprodukter och ägg.
  • Vegan 5 % – Äter endast växtbaserad kost.

*siffror enligt Kantor

The Vegetarian Butcher 00:00

 

Grönt för miljön

De flesta vet numera att det vi äter har effekt på vår planet och på vår hälsa. Här är några exempel på små förändringar som kan göra stor skillnad för både individ- och planetnivå.  

Grönsaksvariation

  • Genom att variera de grönsaker vi äter så ökar vi vårt intag av antioxidanter, vitaminer och mineraler. 

Proteinutbyte

  • Genom att byta ut kött, fågel och fisk mot vegetabiliska proteiner, så minskar vi vår klimatpåverkan rejält.

Läs mer om Future 50 Foods.