Menu

Jag arbetar i

Fortsätt

Vi uppdaterar innehålletbaserat på din typ av verksamhet

Men så ser det ut i dagens värld, och livsmedelsindustrin slickar fortfarande sina sår och försöker återhämta sig från chocken. När dammet har lagt sig verkar det som om ett mönster av positiva lärdomar träder fram ur spillrorna. Förändringar och utveckling som inte bara var dåliga – som kanske till och med kan hjälpa oss att göra saker på ett bättre sätt post-covid!

Här har några av våra nordiska kockar samlat en handfull av de mest inspirerande och användbara idéerna från de långa nedstängningarna och dessa skulle vi gärna vilja se leva vidare. Håller du med?

HJÄLP HEMMAKOCKARNA - Sammi Lamminaha, Finland

Under nedstängningen återupptäckte många sin passion för att laga mat från grunden, men när samhället öppnades igen var det återigen dags för långa resor till och från jobbet, hushållssysslor och mycket mer, och dygnets alla timmar räckte inte längre till. Denna paradox har skapat ett nytt segment för leverantörer av livsmedelstjänster: färdiglagade men oavslutade rätter som du kan laga hemma!

Detta gör att våra kunder kan njuta av känslan att laga mat själva men slipper lägga ner all den tid som krävs. Och vi som bransch kan öka relevansen för en tjänst som annars främst används vid större evenemang.

"Du behöver inte göra allting själv från grunden"

- Sammi Lamminaha, Finland

lokal-mat

VÄLJ INHEMSKA INGREDIENSER - Tommi Virranta, Finland

Att länder blivit tvungna att stänga sina gränser har gjort oss mer medvetna om de många fantastiska saker som finns i våra lokalsamhällen – inte minst maten! Lokala varor och rätter har sällan varit så populära som nu, så se till att inkludera dem så mycket som möjligt i dina menyer. Detta kommer också att vara fantastiskt positivt ur hållbarhetssynpunkt.

MINDRE PORTIONER FÖR STÖRRE TILLFREDSSTÄLLELSE - Frank Jakobsen, Danmark

Av säkerhetsskäl började många restauranger bygga sina bufféer runt en mängd små portionsrätter som kunderna kunde ta med sig utan att behöva röra om eller röra vid något annat än det de själva behövde.

Detta bidrog inte bara till att öka känslan av säkerhet utan också till att förstärka känslan av lyx, den visuella presentationen och bufféns flexibilitet. Allt detta är något som vi alla gör klokt i att ta med oss in i post-covid-tiden.

"Upplagda portionsrätter inte bara ser bättre ut – de ger också gästen känslan av nyserverad mat, även om man kanske är sen till buffén"

- Frank Jakobsen, Danmark

SENA KVÄLLAR BLEV TIDIGA - Martina Danielsen, Sverige

När restaurangerna tvingades stänga tidigare blev kunderna tvungna att äta tidigare – och detta blev en uppenbarelse! När de sena kvällarna övergick till tidiga insåg folk att de kunde gå ut och äta en god middag och ändå vara hemma i tid för att lägga sig som vanligt, vilket gjorde nästa morgon så mycket lättare.

Vissa kommer utan tvekan att gå tillbaka till att äta sent, men andra kommer att fortsätta att gå ut tidigt, vilket i sin tur gör att du kan öka din kapacitet och förlänga din middagsservering så att du får fler betalande gäster.

"Du sover bättre när du inte äter och dricker för sent, och som en bonus känner du dig mycket fräschare nästa dag"

- Martina Danielsen, Sverige

mindre-menyer

MINDRE MENYER GER BÄTTRE EKONOMI - Simon Marling, Norge

Många menyer krympte under nedstängningen – och det var inte nödvändigtvis något negativt! Kunderna är fortfarande nöjda och restaurangen har fått en helt ny kontroll över sitt lager, vilket gör det lättare att undvika matsvinn och förbättra den allmänna ekonomin.