Grodden, en lite näringsbomb färdig att explodera | Unilever Food Solutions

Jag arbetar i

Fortsätt

Vi uppdaterar innehålletbaserat på din typ av verksamhet

Vill du bidra till att skapa små goda energibomber finns det få saker som slår groddning! Kroppen tar nämligen väldigt lätt upp mineraler och proteiner ur groddar och ibland blir resultatet till och med godare än originalväxten. Några hälsosamma favoriter är groddade kidneybönor, kikärtsgroddar och alfalfagroddar.  Mer om groddningens ädla konst blir det i mars när vi tittar närmare på precis just detta. 

 

Kikärtsgroddar

Kikärtsgroddar är en mycket bra näringskälla men faktum är att groddade kikärtor är ännu bättre samt krispigare och smakrikare. Använd kikärtsgroddar i grytor, soppor och smårätter. En hummus gjord på groddade kikärtor får en härlig krispighet och en lite nötigare smak. Förvälls minst tio minuter innan de kan ätas. 

 

Alfalfagroddar

Alfalfagroddar har odlats i tusentals år. Dess långa växtsäsong och förmåga att berika jordmånen gör dem till en perfekt gröda, och deras krispighet och milda smak gör dem till ett härligt inslag i många sammanhang.

 

Kindneybönor

Kidneybönor är rena rama näringsbomberna, men vad många inte vet är att groddade kidneybönor är ännu bättre.  OBS! Groddade kidneybönor ska förvällas i minst 10 minuter innan du kan äta dem. Detta gäller alla torkade bönor, särskilt de större sorterna, inklusive kikärtor. 

 

Källa: Future 50 Foods report