En snygg matbild är som nektar för instagrammare. Du har säkert märkt att telefonen åker fram så fort maten serveras. De plockar bort flaskor, möblerar om i din restaurang och ställer sig upp för att ta den där perfekta matbilden att ”posta”.
Allmänhetens stora kärlek till matbilder är ett perfekt sätt för restauranger att marknadsföra sig själva. Det finns massvis med appar att ladda ner som hjälper dig att få till riktigt aptitretande matbilder. Vill du veta mer om hur du tar läckra matbilder? Klicka här.
Kom igång med Instagram
Om du inte redan gjort det så är det dags att ladda ner Instagram och skapa ett konto. Tänk sedan på vilken stil din restaurang har och försök få fram denna känsla även i sociala media. Allt för att dina kunder ska känna igen ditt matställe när de besöker dig online.
Lägg upp någonting med jämna mellanrum
Kontinuitet är A och O i sociala medier. Ha gärna ett schema för när din restaurang ska lägga upp bilder, så att det inte går två månader mellan posterna. Vill du vara på den säkra sidan så kan du utse en person på din restaurang som är ansvarig för att sköta kontot. Glöm heller inte att skriva en rolig, inspirerande eller informativ caption (kommentar till bilden) och att #hashtagga. Detta gör det enklare för dina bilder att få spridning och likes. Ett annat bra och enkelt sätt att få följare är att själv kommentera och lajka snygga matbilder, samt följa de konton som du vill ska följa dig.
Gör ditt instagramkonto till en lajkbomb
Se till att dina poster är relevanta för dina följare. Kaffe- och frukostbilder på morgonen, en bild på dagens rätt när det kurrar i dina gästers magar som mest, och en läskande cocktail när de funderar på var kvällens drink ska avnjutas, är ett relevant upplägg. Berätta gärna om din mat, till exempel var kvällens fisk kommer från eller vad som gör din signaturrätt så speciell. På så sätt fyller du dina rätter med historier som dina kunder kommer vilja ta del av.