Menu

Att slänga mat kan slänga sig i väggen och växtbaserat, ja det är knappast någon uppoffring längre (om det någonsin varit det ens). Ja, så skulle man väl kunna sammanfatta vår senaste trendspaning om man vill fatta sig kort. För även om vi älskar att nörda in oss på olika mattrender, så är det svårt att blunda för att det hållbara inte bara är trenden med stort T utan också det nödvändiga med stort N. Här är dock några trender inom hållbarhetsramarna.

Vego – långt ifrån en uppoffring! 

Det börjar bli längesedan grönt var ”det nya svarta” och en torr vegokorv eller två morötter i kors mottogs med tacksamhet. Att det ska vara gott eller ännu hellre godare än animaliskt, är en självklarhet och branschen har hört bön och levlat upp rejält. I början av året lanserar vi själva en krispig, gyllene, mör och saftig burgare som inte innehåller en enda gnutta kyckling, men desto mer smak och känsla. Håll utkik hos din grossist och se till att 2022 blir ett riktigt gott år, inte minst ur vegosynpunkt!

Vill du veta mer om vår nya Crispy NoChicken Burger? Klika här!

CO2-medvetenheten ökar!

Vad kostar din burgare? I klimatpåverkan alltså? Att prata om rätters CO2-belastning är inte något nytt, men visst känns det som att ögat också söker den typen av information? Som vi nämnde i vår septemberspaning 2021, visade ICA och Novus undersökning ”växtbaserat 2025” att 39 % av de tillfrågade ansåg att viljan att minska sin klimatpåverkan är den starkaste drivkraften för att välja växtbaserat/vegetariskt och att hela 67 % oroade sig för klimatets utveckling. I åldersgruppen 18 – 29 år, var siffran ännu högre, hela 79  %! Varför inte underlätta för alla som bryr sig OCH guida den som inte har samma koll, till klimatklokare val? Använd vår CO2-kalkylator och låt resultatet synas på din meny!

En gårdagens, tack!

Provat att sälja gårdagens dagens till halva priset? I så fall har du kanske fått uppskattade nickar från såväl medvetna som ekonomiska matgäster. Att sätta ner priset och tydligt markera ut en rätt som ”gårdagens” är en hållbarhetstrend så god som någon som dessutom bidrar med en riktigt god eftersmak, nämligen känslan av att ha fyndat sin lunch. Vi tror således fler gårdagens rätter på dagens meny under 2022!

Doggy bagen – äntligen befriad från skam!

Som vi har tjatat, men nu kommer den magiska frågan ”vill du ha med det hem? ”allt oftare när man som gäst inte orkat äta upp. Bra förvisso, men inte tillräckligt bra. Låt oss ha som nyårslöfte att erbjuda doggy bag ännu oftare under 2022, så minskar vi tallriksspillet på kuppen. Gästerna blir glada och moder jord likaså. Win win, som vi brukar säga.

Har du problem med matsvinn?
Ta hjälp av vårt supervassa verktyg Wise Up On Waste!

Produkter
Recept
Favoriter
Meny