Jag arbetar i

Fortsätt

Vi uppdaterar innehålletbaserat på din typ av verksamhet

Växtbaserat fett och växtbaserade alternativ till mejerier har blivit både trendigt och folkligt. De nya mejerialternativen har anammats både av den yngre generationen, såväl som gäster som vill äta mer hälsosamt och klimatsmart. En som länge förespråkat detta, är Mattias Kristiansson som gett ut 10 veganska kokböcker på flera språk. Vi bad honom om några enkla tips för att komma igång att laga mer grönt och hållbart från grunden.

Vad ser du som fördelar med växtbaserade alternativ kontra konventionella mejerier?
– Att du kan laga växtbaserad mat utan att krångla till det, det är bara byta ut vanligt smör mot ett mjölkfritt alternativ och köra på som vanligt. Det gäller oavsett om det är matlagning, bakning eller att bre en enkel macka. Det är inte krångligt, raka motsatsen faktiskt. Det är ett roligt sätt att bjuda fler på växtbaserat.

Vad är en vanlig missuppfattning om växtbaserat fett?
– Vissa verkar tro att det är något helt annat när det används precis som ”vanliga” mejerier. Det är verkligen bara att byta ut, konstigare är det inte.

 

Nämn 3 smarta sätt att använda växtbaserat och omättat fett?

  • I bakning så gillar jag det i frostingar, speciellt ”bordsmargarin” som är lite mjukare i konsistensen och smälter på ett annat sätt.
  • I potatismos och röror. Fett höjer ju smakerna men mjölkfritt margarin ger en mjukare smak och blir inte lika tungt och oljigt som om du hade använt säg rapsolja. Jag gillar därför även att mixa/vispa ner det i kalla och varma bönröror också.
  • Jag använder det mycket i såser precis som med smör för att höja smaker och få en vackert blank sås, något som blir svårt med ren olja.

Mattias Kristianssons topp 4 kokböcker:

  • ”Det veganska köket – 1700 växtbaserade recept” 
  • ”Baka veganskt – från brownie och cheesecake till kanelbullar och semlor”
  • ”Vegan BBQ – grilla grönt och galet gott!”
  • ”Vegomenyer – festliga trerättersmiddagar för alla tillfällen”