I takt med att lunch- och middagsgäster blir mer och mer medvetna om vad de stoppar i sig, blir det allt viktigare med hälsosamma rätter på menyn. I teorin är det enkelt, det finns ju mängder med både välsmakande och roliga alternativ till både det ena och det andra, men i praktiken är det kanske just alla valmöjligheter som gör att det blir svårt. Här hittar du därför tre tips på fyra hälsosamma teman, där vi har sonderat terrängen. Håll tillgodo!  

Tre sätt att maxa hälsan med hjälp av kål 

Att kålen gjort en resa från tråkig gammal stapelvara till grönsaksdiskens hetaste invånare, har väl knappast undgått någon. Första kålen att bli kultförklarad var grönkålen, tätt följd av blomkålen, rödkålen, vitkålen och alla de andra kålsorterna. Vi förstår varför. Kål är nämligen en riktig hälsobomb!

När det kommer till kål kan listan på fördelar göras lång:  de flesta kålsorter är rika på järn, betakaroten, kalcium, fibrer, c-vitamin och olika typer av antioxidanter. I sorter som broccoli, grönkål och brysselkål har du dessutom tre pålitliga källor till både kalium och folsyra. Som om inte detta vore nog är kålen 1. Snäll mot plånboken och 2. En sann medspelare i köket. För vilken annan råvara smakar lika gott vare sig den är rå, kokt, grillad, ångad, syrad, stekt, stuvad eller någonting helt annat? Här är tre recept med den heta, hälsosamma och goda kålen. Håll tillgodo! 

Rostad spetskål med citron och timjan

Se recept här!

Kubansk bön & grönkålssoppa

Se recept här!

Wraps på pannbröd med rödkålssallad, pressgurka, solros & fänkålspesto

Se recept här!

 

Tre glutenfria guldgruvor

Många gryner, fröer, och korn (det är en djungel, vissa är till och med örter) är en fantastisk källa till fiber, protein och andra näringsämnen, och ett hälsosamt samt många gånger glutenfritt, alternativ till ris och pasta. Men i takt med att valmöjligheterna bara blir fler och fler, blir det också svårare och svårare att välja. Här hittar du tre glutenfria guldgruvor.      
  

Durra

Durra, eller sorghum som det också kallas, är faktiskt världens femte mest odlade sädesslag. Smaken är mild och lite nötig, vilket gör att den passar bra i många välsmakande sammanhang. Durra är naturligt glutenfritt, men glöm ändå inte att dubbelkolla med just din leverantör. 

Hirs

Ett perfekt naturligt glutenfritt alternativ till couscous hittar du i det urgamla sädesslaget hirs. Med sin lätt nötiga smak passar den fint i många olika sorters rätter som biffar, gratänger och soppor. 

Amaranth

Det proteinrika fröet amaranth fungerar inte lika bra som ersättare till ris och pasta som durra, men faktum är att den utgör en bra bas i grytor, vegetariska biffar, bröd och smoothies. 

 

Tre gröna saker som gladeligen vikarierar som ”kött”

Proteiner från växtriket är nära kopplade till en mängd positiva effekter för både oss människor och vår planet. Men att förvandla dina vegetariska proteiner till något som både påminner och ser ut som kött kräver kunskap om hur du matchar konsistensen hos grönsaker och andra vegetariska råvaror med konsistensen hos det kött som de ersätter. Här är tre goda och enkla tips.    
 

Qinoa & bönor istället för köttfärs

Att blanda ner lite qinoa i dina bönburgare ger bra konsistens när du vill göra en välsmakande ersättare till hamburger- och tacokött. 

Seitan istället för kyckling 

Panera, stek och vänd seitan i en ljuvlig chipotle-honung för att skapa en vegetarisk klon till vanliga kycklingnuggets.

Pulled jackfrukt istället för pulled pork 

Jackfrukten får väl ändå sägas vara en riktig kameleont i köket. Vill du använda den som frukt är den fruktig. Vill du hellre att den agerar grönsak så beter den sig på det viset och vill du att den vikarierar som kött så gör den det. Om en jackfrukt kokas mör får den nämligen en konsistens som påminner väldigt mycket om pulled pork.

Tre tips på hur du sänker salthalten utan att tumma på smaken 

Lite salt är gott men inte så särskilt nyttigt alltid. Ett sätt att göra dina menyer lite mer hälsosamma är helt enkelt att jobba för att sänka salthalten i dina rätter. Men hur gör man det då? Ja, så här till exempel: 

Låt färska örter och citrus skyla över

Färska kryddor och örter gör faktiskt underverk när det kommer till att dölja en minskad salthalt. Detsamma gäller även för citrus som är bra på att förstärka andra smaker i en rätt.  

Fermentera mera

Fermenterade kryddor som tex fisksås kan göra underverk med vissa rätter genom att både leverera umami och sälta. 

Boosta de andra smakerna

Heta och kryddiga kombinationer tillsammans med sura toner gör ofta att du kan minska på sältan i smyg. 

Continue

Title

Bullet Point text