Eva Skoog är dietisten på Unilever Food Solutions som bland annat har koll på näringsinnehållet i våra produkter och ser till att vi maknadsför dem på rätt sätt. Och inte bara i Sverige utan i alla de nordiska länderna. Hon anser att potatis är världens bästa knöl, håller stenkoll på nyheter och tycker att Livsmedelsverkets kostråd från 2015 är en ”trendrapport” som heter duga. Kanske har du träffat henne, kanske är hon en ny bekantskap. Oavsett - säg hej till Eva Skoog. 

 

Vad gör en dietist egentligen?

- Ja, det är ju väldigt olika beroende på var man arbetar. Inom sjukvården handlar det ofta om kostbehandling av alla möjliga sjukdomar som kräver specialkost, men man kan också arbeta mer förebyggande och med utbildning.

Hur ser en vanlig dag ut för dig på jobbet?

– Jag träffar våra kunder, då jag berättar om aktuella frågor inom kost och hälsa och hur våra produkter passar in i en hälsosam kost. Sedan är jag också med i utvecklingen av nya produkter och säkerställer att vi följer våra nordiska regelverk och våra näringsbehov. Är det t.ex. relevant för oss här i Norden att berika just den här produkten? Sådana saker tar jag ställning till. Allt jag och mina kollegor gör, gör vi dock med målsättningen att få fram produkter som smakar gott, fungerar ute hos våra kunder samt bidrar till en god hälsa hos deras gäster. Som intern expert är jag också med i olika nätverk och är kontaktperson för Livsmedelsverket i nutritionsfrågor, samt engagerad i vår branschorganisations referensgrupp för nutritionsfrågor.

Vad är ”bra mat” enligt dig?

– Bra kost för mig innebär att man äter varierat och lagom mycket. Sedan är kvaliteten självklart viktig också. Det ska vara rätt sorts fett, gott om fiber och så vidare. Kostcirkeln är inte så hipp längre och inte helt aktuell heller, men att äta från alla livsmedelsgrupper är rätt till skillnad från många av rådande trender som handlar om att man ska äta ensidigt och utesluta en massa olika saker. För mig är det vansinne ur ett hälsoperspektiv.

 

Och tvärtom då, vad är ”dålig kost”?

– Ja, det är när man äter väldigt ensidigt och väldigt mycket fett. Trenden med mycket grädde, ost och fett vänder jag mig emot.

 

Är dietisten kockens fiende?

– Haha, nej absolut inte! Dietisten är kockens vän.

 

Många av oss äter flera av dagens mål utanför hemmet, hur stort ansvar har kockar när det kommer till att servera hälsosam mat?

– Jag skulle vilja säga såhär; som kock har du verkligen möjlighet att göra en insats för människors hälsa. På en riktigt fin restaurang som du bara besöker väldigt sällan, spelar det kanske inte så stor roll men i skolor, på vårdhem och lunchrestauranger där du äter varje dag, är det ju otroligt viktigt att det man serverar inte bara smakar gott, utan också gör gott, och där kommer vi på livsmedelsföretagen också in i bilden. Vi både vill och kan hjälpa till. Sedan ska man inte glömma att vällagad, hälsosam mat också är ett konkurrensverktyg för en lunchrestaurang.

 

Vad är ditt intryck av maten i det offentliga?

- Om vi tar skolorna till exempel, så skulle jag nog påstå att den fått ett otroligt uppsving och att statusen höjts avsevärt på senare år. Bara en sådan sak som att det inte heter matsal längre utan skolrestaurang vittnar om en positiv utveckling där.  

 

Potatis

 

Om du bara fick äta en enda sak i ditt liv, vad skulle det vara?

- Det valet är mycket enkelt. Jag skulle absolut välja potatis. Den är billig, den innehåller protein, C-vitamin, kolhydrater, den är neutral men går att smaksätta och tillaga på en mängd olika sätt. För en del har potatis blivit synonymt med något man inte ska äta, men jag är av motsatt åsikt.

 

Slutligen, det har pratats så enormt mycket om medelhavskosten som förebild. Varför är den så bra och vad gör man om man tröttnat på kalamataoliver men ändå vill servera något riktigt bra?

– Medelhavsmat är bra och om man äter på det viset så får man i sig rikligt med frukt och fiber, antioxidanter och vitaminer, och föredömligt lite mättat fett. Men det är ju inte livsmedlen i sig som är bra, utan näringen och den kan du med enkelhet ersätta via den "nordiska medelhavskosten". Byt olivoljan mot rapsolja eller flytande margarin, ät mindre mättat fett, mindre kött, mer potatis, rotfrukter och mer frukt och bär. Det behöver inte vara så exotiskt. 

 

Continue

Title

Bullet Point text